Villkor och policys för portalen

Personuppgiftspolicy

Personuppgiftspolicy

Din integritet är viktig för oss och vi ansvarar för den personliga information som du förser oss med och att vår hantering följer gällande lagstiftning. Det är viktigt att du tar del av och förstår policyn och känner dig trygg i vår behandling av dina personuppgifter. Den här policyn beskriver hur vi behandlar, lagrar och hanterar dina personuppgifter när du är kund hos oss, när du besöker vår webbplats eller när du kontaktar oss via e-post, telefon, chatt eller annat sätt. Policyn beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande. ProjektStegen Sverige AB är personuppgiftsansvarig för sin verksamhet och den som ansvarar för den behandling av personuppgifter som beskrivs i den här policyn. Se kontaktuppgifter längre ner i den här policyn.

Hur får vi tillgång till personuppgifterna?

Vi samlar in och hanterar dina personuppgifter när du:

– beställer en utbildning, tjänst eller produkt

– deltar i en utbildningskapar användarkonton i och interagerar med våra digitala plattformar

– besöker vår webbplats

– anmäler dig för prenumerationer av digitalt material

– kontaktar vår support

Vilka personuppgifter behandlar vi?

Följande kategorier av personuppgifter kan vi komma att behandla:

– Kontaktuppgifter såsom namn, adress, e-postadress, telefonnummer

– Ekonomiska uppgifter såsom bankkontonummer, kortnummer och andra betalningsrelaterade uppgifter

– Arbetsrelaterade uppgifter såsom arbetslivserfarenhet, befattningar, examensintyg

– Systemrelaterade uppgifter såsom inloggningsuppgifter, användarkonton

– Uppgifter som du lämnar när du genomför utbildning såsom användningssätt, resultat, självskattningar, reflektioner och annan information

Hur behandlar vi dina personuppgifter?

Vi behandlar dina personuppgifter främst för att fullfölja våra förpliktelser mot dig. Vår utgångspunkt är att inte behandla fler personuppgifter än vad som behövs för ändamålet, och vi strävar alltid efter att använda de minst integritetskänsliga uppgifterna.

Nedan följer information om vilka personuppgiftbehandlingar som finns:

Tillhandahålla och fullgöra avtal om utbildningar/tjänster/produkter
Vi behandlar personuppgifter för att kunna fullgöra vårt avtal och tillhandahålla utbildningar/tjänster/produkter till dig. Vi behandlar personuppgifter för vår administration och fakturering av utbildningarna/tjänsterna/produkterna, för att kunna fullgöra vår leverans av utbildningar och tjänster, för att hjälpa dig vid frågor om din utbildning eller tjänst när du kontaktar vår support samt i övrigt för att tillvarata våra rättigheter och fullgöra våra skyldigheter enligt vårt avtal med dig. Personuppgifter vi hanterar i denna behandling är kontaktuppgifter, identitetsrelaterade personuppgifter, ekonomiska personuppgifter, arbetsrelaterade personuppgifter, systemrelaterade personuppgifter samt uppgifter du lämnar när du genomför utbildning.

Bokföring
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att kunna fullgöra de lagstadgade skyldigheter som åvilar oss, t ex bokföringslagens krav på arkivering av räkenskapsmaterial. Personuppgifter vi hanterar i denna behandling är kontaktuppgifter, identitetsrelaterade personuppgifter samt ekonomiska personuppgifter.

Marknadsföring
Vi behandlar personuppgifter för att möjliggöra marknadsföring av utbildningar/tjänster/produkter till dig och att möjliggöra utskick av nyhetsbrev för de utbildningar/tjänster/produkter du är intresserad av generellt samt information om företaget. Vidare även att möjliggöra inbjudan till evenemang inom området för ditt intresse. Personuppgifter vi hanterar i denna behandling är kontaktuppgifter.

Vilken rättslig grund har vi för våra personuppgiftsbehandlingar?

Följande kategorier av personuppgifter kan vi komma att behandla:

– Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna administrera och tillhandahålla avtalad utbildning/tjänst/produkt. När det gäller personuppgiftsbehandling för att fullgöra krav som exempelvis bokföringslagen eller skattelagstiftningen är den rättsliga grunden för behandling rättslig förpliktelse.

– Vi behandlar dina personuppgifter för att registrera och administrera användarkonton i olika plattformar, molntjänster, kommunikationstjänster och andra tjänster som används för genomförande av utbildningar. För behandling av inloggningsuppgifter och kontaktuppgifter är den rättsliga grunden avtal.

– När du genomför en utbildning hos oss behandlar vi uppgifter du lämnar via muntlig och skriftlig kommunikation genom exempelvis interagerande med plattformar och system, möten, telefon, e-post och andra kommunikationskanaler över elektroniska nätverk eller i fysisk lokal. Den rättsliga grunden för denna behandling är avtal eller berättigat intresse.

– För behandlingarna marknadsföring är den rättsliga grunden vårt berättigade intresse. Detta innebär att vi anser att våra intressen att behandla dina personuppgifter för dessa ändamål som listas ovan överväger det integritetsintrång som du utsätts för med anledning av behandlingen. Denna bedömning har gjorts särskilt med beaktande av att vi anser att behandlingen kommer att vara fördelaktig för dig.pgifter, användarkonton

– Om din arbetsgivare har beställt och/eller bekostat en utbildning för din räkning kan vi komma att behandla och dela dina personuppgifter med denne för att fullgöra vårt åtagande. Se vidare punkten Arbetsgivare, under rubriken Vilka delar vi personuppgifter med? i denna policy, avseende syfte, typ och rättslig grund för denna behandling.

Hur länge lagrar vi dina personuppgifter?

Personuppgifter vi hanterar för att du ska kunna genomföra utbildning hos oss sparar vi under utbildningstiden + 30 dagar.

Avtal för abonnemangstjänster sparar vi under avtalsperioden + 5 år.

Andra personuppgifter sparar vi så länge du är kund hos oss och upp till maximalt 12 månader därefter. Vissa personuppgifter sparas under en längre tid exempelvis för att uppfylla krav från bokföringslagen och skattelagstiftningen. När ändamålen med behandlingarna är uppfyllda och lagringstiden löpt ut raderas dina personuppgifter på ett säkert sätt eller anonymiseras så att det inte längre går att koppla dem till dig.

Speciellt om cookies

En cookie är en liten textbaserad datafil som en webbserver ber om att få spara i din webbläsare. Genom att innehållet i cookien i allmänhet skickas tillbaka med varje förfrågan till den aktuella webbplatsen är det möjligt för servern att hålla reda på besökarens preferenser, beteende eller identitet (i den mån den är känd). Vi använder följande cookies på vår webbsida:

– Sessionscookies (en tillfällig cookie som upphör när du stänger din webbläsare eller enhet).

– Varaktiga cookies (cookies som ligger kvar på din dator tills du tar bort dem eller de går ut).

– Tredjepartscookies (cookies som satts av en tredjeparts webbplats. Hos oss används dessa i första hand för analyser, som exempelvis Google Analytics).


De cookies vi använder syftar till att förbättra de tjänster vi erbjuder. Cookies gör att webbsidan får en bättre funktionalitet och underlättar för dig som användare. Vi använder cookies också för att samla in och analysera beteendedata baserat på din användning av webbplatsen och tjänster i syfte att förbättra användarupplevelsen och även möjliggöra individanpassad kommunikation och budskap till dig som användare. Vi använder även cookies för att kunna rikta relevant marknadsföring till dig.

Hur kan du hantera cookies?

Du kan när som helst ändra inställningarna för användningen och omfattningen av cookies i din webbläsare. Du kan då välja att blockera samtliga cookies, endast acceptera vissa cookies eller radera cookies när du stänger ner din webbläsare. Om du väljer att blockera eller radera cookies kan det innebär att vissa tjänster inte kan användas eller att webbplatsen inte fungerar korrekt i alla avseenden.

Vilka delar vi personuppgifter med?

Vår utgångspunkt är att inte lämna ut registrerades personuppgifter till utomstående om den registrerade inte har samtyckt till det eller om det inte är nödvändigt för att uppfylla våra förpliktelser enligt avtal eller lag. I de fall vi lämnar ut personuppgifter till utomstående säkerställer vi att personuppgifterna behandlas på ett betryggande sätt.

Tjänsteleverantörer
För att uppfylla ändamålen med vår behandling av dina personuppgifter och för att uppfylla de krav som vi är skyldiga såsom företag delar vi personuppgifter med företag som tillhandahåller tjänster till oss. Det kan vara företag som tillhandahåller kursledare och företag som tillhandahåller plattformar, molntjänster, systemstöd och andra tjänster. Dessa företag får endast behandla personuppgifter efter att vi har tecknat skriftliga avtal med företaget och behandlingen får endast ske enligt de instruktioner som de får i samband med detta. De får inte använda dina personuppgifter för egna ändamål och de är skyldiga enligt lag och avtal att skydda dina personuppgifter. En tjänsteleverantör får inte dela dina personuppgifter med tredje part eller underleverantör utan att vi godkänner detta.

Arbetsgivare
Om din arbetsgivare har beställt och/eller bekostat en utbildning för din räkning kan vi för att fullgöra vårt åtagande i avtal med din arbetsgivare komma att
– hantera personuppgifter för dig som blivande utbildningsdeltagare innan du påbörjar din utbildning genom att registrera kontaktuppgifter och inloggningsuppgifter i plattformar, kommunikationssystem, system för utbildningsadministration och i andra tjänster som används för genomförande av utbildning. Den rättsliga grunden för denna behandling är avtal eller berättigat intresse.
– skicka personlig information om dig som utbildningsdeltagare till utsedda kontaktpersoner i avtalet med din arbetsgivare. Den information som skickas är uppgifter om din användning och uppnått resultat i utbildningar. Den rättsliga grunden för denna behandling är avtal eller berättigat intresse.

Myndigheter
Vi kan lämna nödvändig information till myndigheter om vi är skyldiga enligt lag att göra det. Denna information kan omfatta dina personuppgifter. I samband med en rättstvist kan det vara aktuellt att även överföra information som kan innehålla personuppgifter till övriga parter i tvisten.

Hur skyddas dina personuppgifter?

Vi skyddar dina personuppgifter genom en kombination av tekniska och organisatoriska lösningar. Vi har vidtagit särskilda säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot olovlig eller obehörig åtkomst. Vi har utarbetade rutiner och arbetssätt för att dina personuppgifter ska hanteras på ett säkert sätt. Endast de personer som faktiskt behöver behandla dina personuppgifter för sina arbetsuppgifter har tillgång till dem.

Dina rättigheter

Som registrerad hos oss har du följande rättigheter:

– Du har rätt att begära ett registerutdrag där du kan se vilka personuppgifter vi har om dig.

– Du har rätt att begära rättning om vi har felaktig eller ofullständig personuppgift registrerad om dig.

– Du har rätt att få dina personuppgifter raderade under dessa förutsättningar:
– Uppgifterna behövs inte längre för det ändamål de samlades in.
– Om uppgifterna sparas med ditt samtycke och du återkallar samtycket.
– Om behandlingen grundar sig på en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än ditt intresse.
– Om personuppgifterna har behandlats olagligt.
– Om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet.
– Om du invänder mot behandling för direktmarknadsföringsändamål.


Rätten att få personuppgifter raderade gäller inte om vi är skyldiga enligt lag (t ex bokföringslagen) att behålla uppgifterna.

– Du har rätt till dataportabilitet (rätt att få dina personuppgifter flyttade) under förutsättning att den rättsliga grunden är samtycke eller avtal och det du kan få ut är personuppgifter som rör dig, som du själv tillhandahållit eller som genererats av dina handlingar/aktiviteter.

– Du har rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Om du begär en begränsning av din behandling av personuppgifter kan det dock medföra att vi inte kan uppfylla våra eventuella skyldigheter gentemot dig under den tid som begränsningen är gällande.

– Du har rätt att invända mot en personuppgiftsbehandling som har intresseavvägning som rättslig grund. För att vi ska kunna fortsätta med den aktuella behandlingen behöver vi kunna visa ett tvingande berättigat skäl för behandlingen som väger tyngre än dina intressen, rättigheter eller friheter. I annat fall får vi bara behandla uppgifterna för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk.

– Du har alltid rätt att invända mot att dina personuppgifter används för direkt marknadsföring. Görs en invändning mot direkt marknadsföring, får personuppgifterna inte längre behandlas för sådana ändamål.

Ändringar i denna personuppgiftpolicy

Ändringar och uppdateringar av denna personuppgiftpolicy publiceras på webbsidan projektstegen.se och i andra kanaler där policyn gjorts tillgänglig.

Har du frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du är självklart välkommen att kontakta oss om du har några frågor om hur vi hanterar dina personuppgifter.
ProjektStegen Sverige AB, org.nr 556598-3011, Artillerigatan 6, 114 51 Stockholm.

Användarvillkor

Användarvillkor

Villkoren nedan godkänns tillsammans med gällande personuppgiftspolicy vid första inloggning till kursportalen.

Dessa köp- och användarvillkor (”Villkoren”) gäller för den tjänst (”Tjänsten”) som ProjektStegen Sverige AB, 556598-3011, (”ProjektStegen”) tillhandahåller. Tjänsten görs tillgänglig för kursdeltagaren (”Kunden”) under en begränsad tid (”Avtalsperioden”). Kundens nyttjande av Tjänsten begränsas till de utbildningar och delar som Kunden beställt (”Beställningen”). ProjektStegen upplåter till Kunden, efter dennes erläggande av betalning, en icke exklusiv, icke överlåtbar, licens att nyttja Tjänsten i enlighet med Beställningen och dessa Villkor, gemensamt benämnda (”Avtalet”), för de utbildningar och för det antal användare som beställts. Vid Beställning av Tjänsten godkänner Kunden dessa Villkor och blir bunden till Avtalet.

Tjänsten

Tjänsten består av den eller de utbildningar, tjänster och moduler som görs tillgängliga för Kunden över allmänna elektroniska nätverk, molntjänster, digitala plattformar eller på plats i fysisk lokal. Tjänstens innehåll omfattar såväl digitalt material som material i print.

Beställningen

Beställning av Tjänsten kan ha skett på något av följande sätt:

– Kunden beställer Tjänsten som anställd hos Kundens arbetsgivare (”Kundens Arbetsgivare”)

– Kundens Arbetsgivare beställer Tjänsten åt Kunden

– Kundens Arbetsgivare beställer ett abonnemang eller paket av utbildningar för Tjänsten i ett avtal som därmed utgör en beställning åt Kunden

– Kunden beställer Tjänsten som privatperson


Till Beställningen hör beskrivning av vilket innehåll och omfattning av Tjänsten som Beställningen omfattar (”Specifikation”) som återfinns på platsen för Beställningen. Av Beställningen framgår antalet användare av Tjänsten som beställts.

ProjektStegen förbehåller sig rätten att inte genomföra en beställning om ProjektStegen anser att Kunden, eller den verksamhet Kunden representerar, vara en konkurrent till ProjektStegen.

Avtalsperiod

Perioden där Tjänsten görs tillgänglig för Kunden framgår av Beställningen. Efter Avtalsperioden har Kunden ej rättighet att nyttja Tjänsten.

Priser för Tjänsten

Pris för Tjänsten framgår av den plats där Tjänsten beställts av Kunden. Till pris tillkommer lagstadgad mervärdesskatt.

Leverans och användning av Tjänst

Leverans anses ha skett när Kunden har mottagit inloggningsuppgifter till Tjänsten. Kunden använder Tjänsten genom inloggning till Tjänsten i de platser såsom plattformar, kommunikationskanaler och lokaler som angivits av ProjektStegen. Tjänsten får endast användas på de platser ProjektStegen anvisar till och tillhandahåller.

Immateriella rättigheter och nyttjanderätt

Tjänsten är upphovsrättsligt skyddad och samtliga immateriella rättigheter beträffande Tjänsten tillkommer ProjektStegen exklusivt. Kunden förvärvar endast en icke exklusiv och icke överlåtbar nyttjanderätt till Tjänsten för det antalet användare som beställts. Kunden äger ej rätt att framställa kopior av hela eller delar av Tjänsten. Kunden får inte delvis eller i sin helhet vidarelicensiera, hyra ut, överlåta, upplåta, pantsätta eller på annat sätt, mot eller utan vederlag, överföra någon av de rättigheter som upplåts utan skriftligt godkännande från ProjektStegen. Märkning eller uppgift om upphovsrätt eller copyright i program eller på medium där Tjänsten görs tillgänglig för Kunden får inte förändras eller avlägsnas. Ingenting i dessa Villkor ska uppfattas som en överföring av någon immateriell, eller annan rättighet, till Kunden eller någon annan.

Hantering av inloggningsuppgifter

Inloggningsuppgifter som delges Kunden är personliga och det åligger Kunden att hantera och förvara dessa på ett betryggande sätt så att spridning därav förhindras.

Sekretess

ProjektStegen kan under Avtalsperioden komma att mottaga konfidentiell information om Kunden. Med konfidentiell information avses skriftlig och muntlig information som avser affärs- och yrkeshemligheter eller annan information om Kunden eller Kundens Arbetsgivare som inte är allmänt kända eller tillgängliga och är att betrakta som konfidentiella. ProjektStegen har enbart rätt att använda konfidentiell information för det syfte som den lämnats av Kunden. Denna sekretess ska gälla under Avtalstiden och därefter så länge som informationen är att betrakta som konfidentiell. Sekretessåtagandet enligt denna punkt omfattar inte om utlämnande eller användning av information är betingat av tvingande lag eller påbud från myndighet. Den typ av information som ProjektStegen upplyst Kunden om kan komma att spridas till andra användare av Tjänsten eller till Kundens Arbetsgivare ska ej heller betraktas som konfidentiell.

Kunden förbinder sig att inte för utomstående avslöja information och kunskap som Kunden fått del av på grund av Avtalet och som kan vara att betrakta som affärshemligheter. Kunden skall vidta erforderliga åtgärder för att förhindra att sådan information avslöjas för utomstående. Det ovan sagda gäller såvida inte uppgiftsutlämnandet är betingat av tvingande lag eller påbud från myndighet. Tystnadsplikten skall bestå under avtalstiden samt därefter.

Behandling av personuppgifter

Genom att använda Tjänsten godkänner Kunden att ProjektStegen hanterar personuppgifter i enlighet med ProjektStegens personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på ProjektStegens webbplats samt i de digitala plattformar som anges.

ProjektStegen vill särskilt informera Kunden om att om Kundens Arbetsgivare beställt eller bekostat tillgång till Tjänsten godkänner Kunden genom Avtalet att ProjektStegen skickar information om Kundens uppnådda användning och uppnådda resultat i Tjänsten till Kundens Arbetsgivare för att ProjektStegen ska kunna fullgöra sitt åtagande enligt avtal mot denne.

Förtida upphörande av Tjänsten

ProjektStegen har rätt att stänga av Tjänsten och säga upp Avtalet till omedelbart upphörande om Kunden i väsentligt avseende åsidosätter bestämmelse i dessa Villkor. Som åsidosättande av bestämmelse från Kundens sida skall alltid anses upplåtelse av underlicenser, och nyttjande av Tjänsten i större omfattning, för fler användare eller på annat sätt än dessa Villkor uttryckligen tillåter. Rätten att nyttja Tjänsten upphör automatiskt att gälla om Avtalet sägs upp av ovan angivna anledningar.

Ansvar för användning och fel i Tjänsten

ProjektStegen garanterar inte att Tjänsten är fri från fel eller att resultatet av Kundens användning av Tjänsten är felfritt, optimalt eller komplett för Kundens behov. ProjektStegen ansvarar endast för direkta skador som orsakas genom uppsåt eller grov oaktsamhet av ProjektStegen. ProjektStegen ansvarar inte för följdskador eller indirekta skador såsom exempelvis, dock ej uteslutande, förlorad handelsvinst, kostnader som blivit onyttiga, förväntad besparing eller annan förbättring som uteblivit eller förlust eller förvanskning av data. ProjektStegens totala skadeståndsansvar är begränsat till ett belopp motsvarande den betalning som erlagts av Kunden avseende den skadegörande Tjänsten.

Underhåll av Tjänsten

ProjektStegen ska underhålla, uppdatera och uppgradera Tjänsten som ProjektStegen anser nödvändig. ProjektStegen har även rätt men inte skyldighet att under Avtalsperioden utveckla och ändra Tjänsten och underleverantörer, driftsplattformar och tredjepartsprodukter. Ingenting i denna punkt får medföra väsentliga försämringar av Tjänsten.

Kunden är medveten om att ProjektStegens underhåll av Tjänsten från tid till annan kan komma att medföra att Tjänsten behöver göras otillgänglig genom planerade och oplanerade driftsstopp. ProjektStegen ska sträva efter att genomföra sådant arbete på ett sätt som medför så lite olägenhet som möjligt för Kunden.

Användning av underleverantörer

ProjektStegen har rätt att anlita underleverantörer för fullgörande av ProjektStegens åtaganden enligt Avtalet. För utförandet av sådana avtalsförpliktelser som utförs av underleverantörer ansvarar ProjektStegen som om de hade utförts av ProjektStegen själv.

Överlåtelse av avtal

Avtalet får inte överlåtas eller på annat sätt överföras till tredje part, bortsett från att ProjektStegen skall ha rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till juridisk person som bildats eller bemyndigats att överta hela eller del av ProjektStegens verksamhet.

Ändringar i villkoren

ProjektStegen har rätt att göra ändringar och tillägg till dessa Villkor under pågående avtalsperiod. Vid ändringar ska ProjektStegen meddela Kunden utifrån vad som är lämpligt utifrån omständigheterna, t ex via e-post eller via meddelande i Tjänsten eller på ProjektStegens webbplats. Om Kunden upplever att förändringar eller tillägg innebär väsentlig försämring av Villkoren ska denne informera ProjektStegen om detta och parterna ska därefter inleda förhandling för att tillsammans nå en överenskommelse.

Force majeure

Part är fri från ansvar när förlust, skada eller försening orsakats av myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, krigshändelse, brand, blockad eller annan omständighet som part inte skäligen kunde förväntas ha räknat med och vars följder part inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit (”Force Majeure”). Part som påkallar befrielse enligt Force Majeure skall skriftligen utan dröjsmål underrätta motparten därom. Om Avtalets fullgörande till väsentlig del förhindrats för längre tid än en (1) månad på grund av Force Majeure, äger part skriftligen frånträda Avtalet.

Tvist och lagval

Tvist i anledning av Avtalet skall, om Parterna inte i samförstånd kan lösa eventuella meningsskiljaktigheter, slutligt vid varje tillfälle avgöras genom skiljedom enligt Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstituts regler för förenklat förfarande. Skiljeförfarandet skall äga rum i Stockholm. Avtalet såväl som fullgörandet av detsamma skall styras av, och tolkas i enlighet med svensk lag.

AI-policy

AI-policy för portalen

Denna policy gäller för portalen — en lärplattform med kurser, moduler, systemstöd och verktyg för projektarbetsformen.

1. Bakgrund och syfte

Vi använder artificiell intelligens (“AI”) i portalen för att förbättra användarupplevelsen, effektivisera processer och stödja lärande. Syftet med denna policy är att säkerställa att användning av AI-funktionalitet sker på ett ansvarsfullt, etiskt och lagligt sätt.

2. Omfattning

Policyn avser de AI-funktioner som används inom denna portal och omfattar kursdeltagare, användare samt teknisk och funktionell implementering i portalen.

3. Komplementfunktion och förändringsrätt

AI-funktionalitet i portalen ska betraktas som ett komplement till övriga lärresurser. Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra, lägga till eller ta bort sådan funktionalitet utan förvarning.

4. Principer

Transparens: AI-funktioner ska presenteras på ett begripligt sätt för användaren. Vi informerar om att AI används och i vilket syfte.

Ansvar: Vi tar ansvar för de AI-funktioner som integreras i portalen. Användare ansvarar för att använda AI-genererat innehåll kritiskt och för vad de gör med det.

Integritet och dataskydd: AI-interaktioner hanteras med respekt för individens integritet och i enlighet med tillämpliga dataskyddslagar. Vi lagrar endast AI-genererade interaktioner så länge som krävs för respektive systems funktionalitet.

Data- och tredjepartsbehandling: Genom att använda AI-funktionalitet i portalen bekräftar du att du är medveten om att dessa system består av komplex teknik och att vissa av dina indata tillfälligt kan processas eller lagras hos tredje part. Du ska därför inte lämna ut känsliga personuppgifter eller annan information som du inte vill ska bearbetas eller lagras utanför portalen.

Rättvisa och säkerhet: Vi arbetar aktivt för att AI-systemen inte medverkar till diskriminering eller systematisk snedvridning, och för att systemen är tekniskt skyddade och används på ett säkert sätt.

5. Riktlinjer

Användning i portalen: AI används som stödverktyg i olika situationer – t.ex. för att generera svar, ge rekommendationer eller anpassa innehåll. Deltagare ska vara medvetna om att AI-resultaten kan innehålla fel och att deras eget omdöme behövs.

Utveckling och anskaffning: Alla AI-funktioner som införs i portalen ska genomgå testning och kvalitetsgranskning innan de används.

Utbildning och stöd: Personal, konsulter och stödresurser ska vara informerade om AI-funktioner och deras begränsningar.

Underhåll och uppföljning: AI-moduler följs upp och utvärderas regelbundet för att säkerställa att de fungerar som avsett och identifiera eventuella risker.

6. Användaransvar

Användaren ansvarar för att tolka och granska AI-genererat innehåll innan det används. AI-material får inte användas som ensam grund för beslut utan kritisk granskning. AI får inte användas för att skapa eller sprida vilseledande eller otillåtet innehåll.

7. Rimlig användning av AI/API-resurser

Portalen använder AI-funktioner och API-tjänster som medför drift- och licenskostnader. Användare förbinder sig att använda dessa i rimlig omfattning (“fair use”) i linje med tillgången till portalen. Om användningen blir oproportionerlig – t.ex. mycket hög volym anrop eller automatiserad bearbetning utan avtalsenligt stöd – har vi rätt att begränsa eller stänga av tillgången. Vi informerar då användaren och erbjuder dialog för vidare överenskommelse vid behov.

8. Ansvarsfriskrivning

AI-genererade svar och rekommendationer är stödjande och ska ses som vägledande. Trots våra insatser kan fel, brister eller missvisande eller olämpligt innehåll uppstå. Vi, ProjektStegen Sverige AB, kan inte hållas ansvariga för handlingar eller beslut som användare gör baserat på AI-genererat innehåll.

9. Policyöverträdelser

Om denna policy åsidosätts kan det leda till begränsad åtkomst till AI-funktioner, uppsägning av användarkonto eller andra åtgärder beroende på överträdelsens karaktär.

10. Styrning och uppdatering

Policyn utvärderas och uppdateras vid behov för att spegla tekniska framsteg, etiska överväganden och ändrad lagstiftning. Alla användare, personal, leverantörer och partners omfattas av att följa policyn.